GEDRAG EN ONTWIKKELING
Concentratie, werkgeheugen, executieve functies, AD(H)D
Alle kinderen hebben beweging en afwisseling nodig, zeker als ze heel jong zijn. Er zijn kinderen die zich té druk gedragen, moeilijk langere tijd kunnen opletten en luisteren of juist veel te dromerig zijn. Zulk gedrag valt op school bijvoorbeeld op in de kring, tijdens het stil werken of juist in de pauze. Ook thuis kan een kind zich soms te druk of juist te dromerig gedragen. Het kind zelf maar ook de omgeving kunnen last hebben van dit gedrag. Het schoolwerk kan eronder lijden, of het contact van uw kind met vrienden en groepsgenoten verloopt niet plezierig. Blijf niet met uw zorgen en vragen rondlopen maar overleg met de school van uw kind en/of uw huisarts. Als u op zoek bent naar de oorzaak of naar begeleiding, schroom dan niet om contact met de praktijk op te nemen voor observatie, onderzoek, advies en/of behandeling.
Kijk tijdens de wachtperiode ook naar andere mogelijke oorzaken of invloeden van een zwakke concentratie of wisselende focus. Bij veel personen is geen sprake van een aandachtstekortstoornis. De leeftijdsfase, spanning, prestatiedruk en/of bijzondere gebeurtenissen in gezin en met vriendschappen e.d. zijn vaker mogelijke beïnvloedende factoren.
Een van de behandeltrajecten die Lorentz aanbiedt voor de verbetering van executieve functies is het programma Beter bij de les, groepsgewijs of individueel.
Ook voor vragen over een hoge prikkelgevoeligheid, angst of paniek bij uw kind kunt u in praktijk Lorentz terecht. Autisme Wellicht ziet school of uzelf of anderen signalen van een autismespectrumstoornis. Observatie, gesprekken en eventueel onderzoek van uw kind kunnen hierover meer duidelijkheid geven.
|